Löpning på Fjällboholmar

Det finns ett stort löparcommunity på Fjällboholmar och på somrarna arrangeras gemensamma löppass samt även lite längre löplopp som det legendariskt vackra Fjällboloppet och Singögaloppen.
Information om gemensamma löppass läggs ut på hemsidan och var inte vara rädd för att hänga på utan tempot anpassas efter vad som passar alla.

Känner man inte till alla stigar och skogsvägar är det lätt att man fastnar i att bara springa fram och tillbaka längs kustvägen vilket är synd när det finns så mycket vackra löprundor runt området.
Här nedan presenteras några av de populäraste löprundorna för dig som behöver lite inspiration och vi fyller på med nya spännande rundor vartefter.

Fjällbotriangeln (Klassikern)

Längd: Cirka 10-11k
Underlag: grus/stig

Beskrivning

En favorit bland många och perfekt om man vill få ihop sina 10k utan att ”backtracka” med fina möjligheter att bygga på om man känner sig stark och vill förlänga rundan lite. Större delen går på vackra lättsprungna traktorstigar i skogen.
Rundan börjar med att man springer stigen in längs Tullviksbäcken mot Fjällbostrand, när man passerat bron över bäcken tar man vänster och följer stigen upp till kustvägen. Där stigen når kustvägen springer man rakt över vägen och in på grusvägen på andra sidan. Där kommer en lång härlig grusväg längs Fjällboträsket som tar dig hela vägen över till Norrfjäll vid Väddö kanal. Där springer man över på andra sidan av Grisslehamnsvägen och springer cirka 300m längs kanalen söderut innan man tar vänster in på nästa grusväg vid söderfjälls by.
Söderfjälls byväg tar dig sedan tillbaka genom skogen hela vägen till kustvägen fast den här gången kommer du ut strax före infarten till södra FJällboholmar. Avslutas lämpligen på vår fina strand med ett bad. TIPS! -Vid infarten till Söderfjälls by kan man gå ner genom vassen till en lite brygga vid kanalen för ett bad. Lite dyigt men värt det en varm sommardag.

Fjällbotriangeln

Fjällbotriangeln med förlängning

Längd: Cirka 14-15k
Underlag: grus/stig

Beskrivning

En förlängning av Fjällbotriangeln där man ta ett annat avstick och kommer ut vid Havsskogen om man vill få en lite längre runda. Man börjar likadant och springer över till Norrfjäll vid Väddö kanal. Där springer man över på andra sidan av Grisslehamnsvägen och springer cirka 300m längs kanalen söderut innan man tar vänster in på nästa grusväg vid Söderfjälls by.
Vid infarten till Söderfjälls by kan du fortsätta söderut på en grusväg längs med Väddövägen som sedan leder upp vänster vidare genom skogen så kommer man till slut upp på kustvägen ungefär vid infarten till Havsskogen. Spring ner på huvudvägen i Havsskogen så utmynnar den till slut där roslagsleden tar dig genom skogen tillbaka till Fjällboholmar.

Fjällbotriangeln deluxe

Homer Simpson-Rundan

Längd: Cirka 20k
Underlag: grus/stig/asfalt

Beskrivning

Ännu en variant som bygger ut Fjällbotriangeln till en halvmara via fina skogsvägar med avslut med asfaltsbonanza på vägen hem. Man börjar likadant som Fjällbotriangeln och springer över till Norrfjäll vid Väddö kanal. Där springer man över på andra sidan av Grisslehamnsvägen och springer cirka 300m längs kanalen söderut innan man tar vänster in på nästa grusväg vid Söderfjälls by.
Efter någon kilometer på Söderfjälls byväg kommer en skogsväg till höger där du springer in och strax förbi en gammal lada. Fortsätt sedan längs skogsvägen genom skogen upp mot kustvägen. Några hundra meter innan skogsvägen kommer upp vid Havskogen kommer en tydlig skogsväg till höger. Där viker man av och springer återigen tillbaka mot kanalen tills man kommer ut i Norrbyle. Där tar man grusvägen till vänster och springer söderut hela vägen tills man träffar Nothamnsvägen. Väl framme på Nothamnsvägen är det bara pannben som gäller och köra asfalt hela vägen ner till kustvägen och ta kustvägen hem.
VARIANT: Vill du slipa döden på asfalt kan du istället ta vänster upp precis innan du kommer ut på Nothamnsvägen, den grusvägen är något igenvuxen på slutet men leder upp vid infarten till Flisbergen. Där kan du springa genom Flisbergen och ta Roslagsleden tillbaka till Fjällboholmar så slipper du så mycket raksträcka på asfalt.

Homer Simpson

Utsiktsvägen

Längd: Cirka 7-8k
Underlag: stigar/grus

Beskrivning

Bedårande vacker runda på till största delen lättsprungna stigar som kan vara lite svår att hitta första gången men väl värt det, rundan som är balsam för själen!
Du börjar rundan med att ta roslagsleden från centrumanläggningen över till Havsskogen. Direkt där leden kommer ut i havsskogen tar du höger upp på Utsiktsvägen som via en lång backe tar dig upp till en vändplanen i slutet av vägen. Misströsta inte, mellan husen går en stig genom skogen. följ stigen och sedan grusvägen den mynnar ut på. Här gäller det att vara uppmärksam för nästa stig du ska in på kommer efter några hundra meter och går in vid ett pumphus på din vänstra sida. Denna stigen leder förbi Havsskogens centrumhus och sedan ut på grusväg igen. Här får du kolla kartan noga, man ska springa över på grusvägen som går in mot Flisbergen och sedan ta första vänster. Denna grusväg leder till en vändplan men på högra sidan börjar en fin stig som tar dig längs havet, via tomtestigen hela vägen tillbaka till där roslagsleden går igenom skogen tillbaka till FJällboholmar. Vacker stiglöpning längs havet och kanske den bästa morgonrundan!

Utsiktsvägen

Havsskogen och kustvägen

Längd: Cirka 7k
Underlag: stigar
/Asfalt

Beskrivning

Enkel runda om man vill börja lite lugnt med stig/gruslöpning och sen trycka på med lite fart på kustvägen hem.
Här behöver man inte oroa sig för att springa fel, börjar man vid centrumhuset tar man stigen för Roslagsleden över till Havsskogen. När man kommer upp på vägen igen i Havsskogen springer man bara på längs den vägen så kommer man upp på kustvägen via en rejält lång men inte särskilt brant backe som ger lite motstånd. Väl framme på kustvägen är det bara trycka på tills man är tillbaka på valfri infart till Fjällboholmar.

Havsskogenrundan

Glass-i-Grisslan

Längd: Cirka 17k
Underlag: grus/asfalt/stig

Beskrivning

Kul runda som tar dig på en vacker tur längs kanalen och på fin skogsväg från Väddövägen med chans att spana folklivet i Grisslan på vägen, på kanalsidan springer man förbi den fina sandstranden nedanför Ekbacken där det nästan krav på ett bad om det är sommar.
Det här rundan har väldigt många varianter och man kan lätt variera den och lägga på eller dra ifrån några kilometer men man börjar man att ta stigen in längs bäcken från ”svackan” på norra Fjäll och sen springer man i princip roslagsleden hela vägen till Grisslan. Efter stranden i Fjällbostrand går Roslagsleden längs den ”vanliga” vägen en bit men det finns stigar längs hela kuststräckan så man kan lika gärna ta höger efter stranden i Fjällbostrand och ta stigarna där så träffar man på roslagsleden igen längre fram.
Väl i Grisslan kolhydratladdar man med fördel en glass innan man springer vidare förbi marinan och sen vidare längs vägen runt udden. Sedan springer man mer eller mindre vid sidan av kanalen i några kilometer. Här gäller det dock att man ska ta vänster vid Backasgården lite innan Tomta och springa upp mot Grisslehamnsvägen.
Här möter man på Tomta skogsväg som går på snedden genom skogen och mynnar ut på kustvägen ungefär vid infarten till Fjällbostrand. Sen är det bara välja om man vill ta kustrakan rätt hem till FJällboholmar eller om man vill ta grusvägarna genom Fjällbostrand och tillbaks längs Tullviksbäcken.

Härlig runda som bjuder på fina vyer och vacker gruslöpning i skog såväl som asfalt och storstadspuls.

Glass i Grisslan

Fjällbostrand – Kustvägen

Längd: Cirka 10-11k
Underlag: stigar/grus/asfalt

Beskrivning

Bra runda om man vill få ihop cirka 10k med blandad löpning som börjar med lite stiglöpning sedan grus och en ”hemlig” skogsväg med avslut på kustrakan.

-Ta stigen längs bäcken och följ sedan roslagsleden över till stranden i Fjällbostrand, håll höger efter stranden, grusvägarna där är sammankopplade med små stigsegment och till slut är du upp på gamla Grisslehamnsvägen. Fortsätt en liten bit till mot Grisslehamn och upp för nästan hela ”mördarbacken” vid radarmasten. Precis innan den brantaste delen av backen går en skogsväg in till vänster som korsar genom skogen och kommer ut på kustvägen med fin gruslöpning genom skogen. När du träffar på kustvägen är det bara ställa in farthållaren och köra rakan hem till Fjällboholmar.